fredag, juni 05, 2009

Borrsvängar och rosa till killar!

Idag slutade jag tidigt på jobbet. Jag och sonen åkte till stan för att uträtta lite ärenden.

Vi fick med oss min pappa också och han körde sin bil genom en hård trafikerad storstad, vilket äventyr! Pappa är en utmärkt bilförare, men jag som passagerare skrattar ju ihjäl mig åt alla hans verbala utbrott inne i bilen.
Han retar sig på allt och alla och hittar på en massa roliga namn åt en hel del av dem dom korsar hans väg.

Borrsväng, till exempel. Det har han kallat andra bilister för så länge jag kan minnas. Han är duktig på att stanna vid övergångsställen, jodå, men oj oj om folket inte går skyndsamt över...
Idag sa han till en kvinna:
- Men gååå då din subba!

Det var bara det att hans ruta var öppen....

Missförstå mig inte nu, min pappa är en charmör i vanliga fall. Han smörar alltid för kassörskor och tanterna i charkdisken och smicker tillhör hans dagliga rutin.

Han är också en gôrgo pappa och morfar/farfar!

Men bakom ratten, i rusningstrafik! Hornen växer fram som på beställning...

Väl framme i Nordstan började vi uträtta våra ärenden. Först gick vi till stadshuset och hämtade ut röstlängden som jag ska ha med mig på söndag när jag jobbar i valet. Vilket ansvar, jag var livrädd för att jag skulle lägga från mig kassen och glömma kvar den i nån affär!

Sen var det dags för sonen att hitta en skjorta till skolavslutningen. Vilken pärs! Jag fick klara direktiv från första början; jag fick inte lov att komma med förslag på skjortor som jag hittade för han skulle ändå inte tycka om dem...

Själv tittade jag mest på alla snygga rutiga skjortor. Jag gillar snygga rutiga killskjortor, men det gör inte min son. Han gillar mer randiga. OK!

Som tur var så hittade han det han ville ha i den andra butiken vi besökte. Det blev en rosa pikétröja. Det kommer att bli såå snyggt till hans vita byxor. Och fräckt att det var rosa, tycker jag.
Bakom oss i kön stod en mamma och hennes två små barn varav hennes flicka diskuterade flick/pojkfärger. - Mamma, visst kan pojkar inte ha rosa?!!?
Mamman svarade precis som jag själv skulle ha svarat att det kan de visst och att rosa inte är någon tjejfärg. Dessutom hade ju flickans egen pappa minsann en rosa skjorta hemma.
- Men mamma, vem kan ha vitt då?

Jag hörde inte resten av diskussionen för jag hade precis betalat klart sonens rosa pikétröja och var på väg därifrån.

På väg hem beställde jag svenska jordgubbar till skolavslutningen hos vår grönsakshandlare.

Nu står sonen och bakar en toscakaka som han ska sälja på torget i morgon, de samlar in pengar till klassresan nästa år. Själv sitter jag här och försöker låta bli att lägga mig i HUR han bakar...


SOVMORGON I MORGON!!! JIPPI!!!

Inga kommentarer: