torsdag, oktober 08, 2009

Nostalgi!!!

Vi pratade om gamla barnprogram häromdagen. Vi som var med på 70-talet minns väl alla dessa underbara program? Visst var det bättre förr? Eller är det bara så att man minns tiden då programmen sändes, att den tiden i ens liv var bra, ljus och trygg?

Här är Kalles klätterträd från 1975:

(Jag sjunger ofta sången för barnen på mitt jobb, den är så skön att sjunga...)


Den vita stenen från 1973, jag kommer mest ihåg den gången när Hampus skulle göra ett ansikte på kyrkklockan, minns ni det?

Sen var det ju alltid vacker musik i det programmet, vill jag minnas...



Åh, Beppe! Underbara godnattstund! Från 1970.



Jag hör väl till en av de få som faktiskt gillade vilse i pannkakan!?




1973 var Mumintrollet årets julkalender. Jag minns att jag fattade att det var människor i dräkter och det retade mig att jag inte kunde få känna på materialet, jag är fortfarande sådan att jag måste peta och känna på olika saker som jag ser. Jag är nyfiken ut i fingerspetsarna...



Teskedsgumman är ju en klassiker som jag älskar! I detta avsnitt pratar hon om "kvinnans frigörelse", det får mig genast att tänka på den hemska Anna Anka!!!




Maten och kroppen från 1976. Jag kommer mest ihåg när han hängde uppochner i en gunga och käkade morot och frågade vart den tar vägen. Jag frågade barnen på jobbet samma sak och ett barn föreslog att moroten då skulle hamna i huvudet...



Kommer ni ihåg Ragnar, farbrorn som inte villa vara stor?



Från A till Ö!! Som om jag inte skulle kunna så enkla saker jag bara frågar, kom och skriv mig det på näsan....



Så, nu har jag varit nostalgisk nog för idag i alla fall. Jag tycker i alla fall att det är kul att kunna se på dessa program på youtube så här långt efter bäst-före-datum-stämpeln har gått ut!

3 kommentarer:

mockapocka sa...

Ojojoj, vad varm jag blev i magen. Vilka underbara program. Jag älskade barnprogrammen när jag var liten. Alla utom Vilse i pannkakan...

Nim sa...

Maten och kroppen!? Det hade jag aldrig kunnat gissa. Jag har oxå tänkt vidare på ämnet. Kom på massa program och vi har tänkt ganska lika ser jag. Tack för klippen. Kul med videoklipp i bloggen, önskar jag kunde själv. Får väl gå en datakurs...

camillos sa...

Jag misstänkte väl det, att det bara är jag som gillar vilse i pannkakan...
Nim, kom förbi jobbet så kan jag visa dig!