torsdag, april 15, 2010

Majblommor överallt

För 103 år sedan startade Fru Beda Hallberg från den vackra staden Göteborg försäljning av majblommor till hjälp åt tuberkulossjuka.

Nu säljs den bland annat med syftet att hjälpa fattiga barn i Sverige.

Jag minns naturligtvis många års majblommor och med fasa minns jag de fula majblommorna som pappa alltid satte mitt på grillen till familjens något rostiga Volvo.

Men jag tror aldrig att jag har sett så påflugna majblommeförsäljare som i år. I förrgår när vi var i Högsbo fanns de överallt med sina gröna väskor och bedjande blick. Säkert över tjugofem små människor som flög på alla förbipasserande människor. (Jag såg inte en enda som köpte...)

Jag köpte inga heller för jag ska köpa av MBF's dotter. För jag kan ju inte köpa av alla.

Idag när jag skulle till byns enda lilla butik fullkomligt drällde det av dessa små barn med sina gröna väskor. Ett gäng stod utanför Kvantum, ett gäng stod bredvid Faktumförsäljaren i entrén mellan alla dörrar och ett gäng stod på insidan och flög på folk som stod i kö till förbutiken.

När jag lämnade affären stod en anställd på Kvantum och diskuterade med barnen och sa att de inte fick lov att blockera ingången för kunderna. Till slut var hon tvungen att höja rösten när hon sa:

- GÅ FRÅN INGÅNGEN!!!

Ojojoj! När jag var i samma ålder som de små barnen med gröna väskor hade jag stor respekt för vuxna och regler.
Jag skulle aldrig, aldrig, ALDRIG komma på tanken att käfta emot vad Ica-tanten sa.

Vem minns inte tant Majken på Konsum? Man frös till is när hon gick förbi med sin skarpa blick. Hon verkade tro att alla barn och ungdomar snattade. Men vem vågade det?

Ja, vart ville jag komma med detta? Var det bättre förr? Hur gammal är jag egentligen? Är verkligen dagens barn och ungdomar mer respektlösa än vad de var "förr"?

Nja, jag vet inte. Men inte hade jag vågat stå kvar utanför affären om jag blev tillsagd att avlägsna mig i alla fall.

Förresten! Köp en majblomma vetja!



Inga kommentarer: