måndag, april 05, 2010

Släktträd

I går röjde jag lite i röran som blev efter att vi rev ut hela hallen. Det stod grejer i hela mitt vardagsrum och det var skönt att få bort lite skit.



Idag kunde jag ha fortsatt men jag har inte fått nåt vettigt gjort. Idag är väl en sån dag.

Jag gick upp till pappas lägenhet för att mata hans katter. Vissa dagar är det jobbigt att gå upp till pappas lägenhet. Då brukar jag snabbt mata katterna och tömma den stinkande lådan.



Idag var det en sån jobbig dag. Men jag gick runt och tittade på pappas saker och möbler och till slut öppnade jag en låda i en byrå och där hittade jag en dikt som min mamma skrev när hennes älskade storebror gick bort. Jag grät för jag kände mammas stora sorg i orden hon skrev för många år sedan.

Sen öppnade jag en annan låda och där hittade jag en bunt papper som gjorde att jag satte mig för att läsa. Det var en släktforskning som min pappas kusin har gjort.





Det var bara några år sedan som pappa var på kusinträff och jag minns att jag och pappa satt och läste dessa papper tillsammans när han kom hem från kusinträffen.



Jag satt och läste varje namn på dessa papper och tårarna rann igen.



Det sista namnet på den sista sidan var Maija Jönsdotter. Hon var min pappas morfars morfars mormor och hon föddes i maj 1759 i Kungälvstrakten. Enligt husförhör från 1810 var hon bräcklig och enligt husförhör 1814 var hon armbruten och sängliggande. Hon dog 1815.



Undrar vem hon var. Hur hon var. Min farmors farmors farmors mor. Vad tänkte hon på? Vad ville hon?



Jag har alltid velat släktforska men var ska man börja? Men nu har jag ju en sida av släkten på pränt. Min farmors släkt. Men jag skulle vilja forska om min farfars släkt, och morfars och mormors. Jag vet att mormor bodde att tag i Argentina då min mormors föräldrar, som var skräddare, flyttade dit. Min moster är född i Argentina.



Nu är jag och mina syskon äldst i vår familj. Tänk att generationer försvinner och glöms bort. Men jag tror att kommande generationer kommer att ha det mycket lättare att släktforska tack vare den teknik vi har nu. Det är ju bra. Förhoppningsvis kan flera generationer efter mig kunna få fram mycket mer information än bara ett litet utdrag från nåt husförhör.



På tal om husförhör så lurade min pappa mig och mina syskon när jag var tolv år gammal och mamma och pappa köpte sitt första hus. Det var ett hus som var byggt på trettiotalet och pappa sa att i såna gamla hus ingår det fortfarande att ha husförhör.

Jag kanske ska nämna att vi flyttade till vårt lilla fyrantiga hus 1 april...

Men lite rädd var jag nog att prästen skulle knacka på och fråga en massa svåra frågor om bibeln. *huh*



Jag kunde gjort som Lina i Katthult och frågat om "alla di där krumelurena man har i öronen".





Inga kommentarer: