söndag, augusti 15, 2010

Gymnasiet

I morgon ska sonen börja gymnasiet. Det är väl inte klokt att min lilla pojk har blivit så stor! Gymnasiet! Det är verkligen en ny tid i livet som börjar nu.

Idag har vi mest förberett inför skolstarten med klädval, plockat fram nycklarna som har legat bortglömda ett helt sommarlov och några klick på skolans hemsida.

Dessutom har vi försökt hitta på Västtrafiks hemsida vilken kod han ska skicka på sin telefon för att få en SMS-biljett. Jag blir tokig på Västtrafiks hemsida, där finns ingen logik. I alla fall inte i deras SMS-biljettpriser. Nu ska sonen gå på ett gymnasium i samma kommun som vi bor och enligt Västtrafiks hemsida ska han få betala drygt trettioen kronor för sin biljett medan en skolungdom i Göteborg bara skulle få betala ca femton kronor för sin biljett. Det verkar ju inte rimligt.

Hoppas att han får sitt busskort från skolan snart så han slipper köpa dessa dyra SMS-biljetter (som mamma betalar).

Ja, nu är helgen slut och en ny vecka sparkar igång ordentligt med långmåndag. Lika bra att jag vänjer mig för så kommer det att bli hädanefter. . .
Jag kom på att jag ska läsa en kurs på högskolan i Borås i november, förskolelyftet heter det. Jag ser fram emot det och det är bara en kort kurs på halvfart men det är ändå med blandade känslor som jag ska göra det. Det är ju faktiskt min arbetsgivare som ger mig denna chans samtidigt som jag vet att min arbetsgivare inte vill ha kvar min yrkesgrupp i sin fina lilla kommun. De har klart signalerat att min kompetens inte duger och ändå ska jag gå en utbildning som är till för just barnskötare. Nä, det blir lite kortslutning i min hjärna när jag tänker på det.

Men det är väl bara att tacka och ta emot för jag kanske ska söka mig utanför min kommun och då är det ju alltid bra med utbilningar. Undrar om göteborg och alla dess kranskommuner tänker likadant vad det gäller barnskötare? Kanske ska ta reda på det.

För övrigt kan jag berätta att jag ännu inte har städat bort Lisas matskålar. Jag kanske gör det i morgon.

Inga kommentarer: