torsdag, augusti 19, 2010

Vad retar du dig på idag?

Jag retar mig på Västtrafik. Igen.

Sonen som började i gymnasiet i måndags har haft en bra startvecka med olika aktiviteter. Idag skulle klassen åka på ett studiebesök på Hisingen och som vanligt kollade han upp när bussen skulle gå till skolan på Västtrafiks hemsida. Bussen till Hisingen skulle avgå från skolan.

Bussen skulle gå kl.09.53 från "vår" hållplats. Sonen promenerade dit och strax innan hållplatsen är det en liten backe där sikten mot vägen är dold av buskage, inte förrän man kommer ända ner i backen kan man se vägen åt båda håll. Precis när sonen kom ner för backen åkte bussen förbi. Då var klockan 09.47, alltså var han ute i god tid.

Detta gjorde att han missade studiebesöket och då var det lika bra att promenera hem igen eftersom att studiebesöket var det enda de skulle göra idag.

Jag ringde Västtrafik under min lunchrast och fick bara beskedet att man kan fylla i en "resegarantiblankett". Jag frågade vad ersättningen blir. 50 kronor, svarade tjejen i luren.

För mig handlar det givetvis inte om pengarna utan att sonen missade en hel skoldag och ett studiebesök. Men 50 spänn?

Jag skrev ut blanketten, så här ser en del av den ut:

Är det inte konstigt med blanketter, de passar aldrig just det ärendet som man har. Då brukar jag lösa det genom att skriva några förklarande rader i stället. Men se så lite utrymme de gav till det!

Jaja, jag får väl skriva ner mina åsikter på baksidan och jag lär utnyttja hela A4-sidan.

Tänk att allt hänger på att allt klaffar exakt på minuten i denna värld. En minut hit eller dit kan avgöra mycket. För några år sedan gick jag en vidareutbildning för barnskötare i Majorna och min ena lärare hade bott i Israel i några år. Hon berättade att den bussen hon åkte med där gick ungefär vid samma tid varje dag. Chauffören väntade helt enkelt in sina passagerare, han visste precis vilka som skulle med. Efter en semesterresa hem till Sverige kom hon som vanligt till samma buss och samma chaufför och då skällde han på henne för att hon inte berättat för honom att hon skulle vara borta i några veckor. Chauffören hade väntat på henne varje morgon... Ja, så funkar det där och här hänger allt på att allt händer exakt när det är sagt att det ska hända.



Inga kommentarer: