tisdag, september 14, 2010

Feber och isglass

Sonen ligger i soffan och yrar av feber och det spelar ingen roll om han är fem år, tio år eller snart sexton år; när han är sjuk ska mamma hålla sig i närheten. Så jag sitter i fåtöljen med datorn i knät och tittar på IDOL och får skäll när jag kommenterar nåt jag ser eller hör på tv:n.

- Måste du prata så högt mamma?!?!?!?!

Det gör jag inte men jag vet själv hur det är att ha feber, då orkar i alla fall jag inte med varken ljus eller ljud.

Alltså har jag inte fått något nyttigt gjort idag. Ingen disk har blivit diskad. Inga kläder har blivit tvättade. Dammsugaren står lika stilla idag som den har gort de senaste dagarna.

Fast vänta nu, allt det där kan jag ju inte skylla på sonen! Men jag kan väl låtsas lite, att det beror på hans feber. Jag tog faktiskt tempen på mig själv förut då mitt huvud värkte så att jag höll på att gå av och jag kände mig febrig. Det är ju lätt gjort när man har en muntermometer. Jag hade ingen feber. Huvudvärken försvann (nästan helt) en stund efter att jag svalt en tablett.

När min bror var liten, typ 11-12 år gammal, hade han 48 graders feber flera gånger. Fast vår mamma gick inte på det en enda gång. På den tiden hade vi en sån där hemsk termometer med kvicksilver i. Den lade brorsan på elementet...

Jag kommer också ihåg de där konstiga remsorna som man la på pannan och om man hade feber ändrade sig färgen, eller om det dök upp nån text typ *feber*. Minns du dem?

Nä, nu får jag väl ge sonen lite att dricka och en isglass (för det hör liksom febern till).

Godnatt!

5 kommentarer:

Newyorkmamman sa...

Dem remsorna kommer jag ihåg! Jag tror att de ändrade färg...
Vilken snäll mamma du är som struntar i hushållssysslor och är med sjuke sonen istället. Det gör aldrig jag. Snacka om problem. Hoppas han kryar på sig, "lille" gossen.

Anonym sa...

En sådan remsa hade vi också...grönt...gult...och sedan kunde det bli rött. Då var febern hög!!
Ta hand om sonen, dom blir aldrig för stora för att pysslas om.
//Marie Axner

camillos sa...

Efter X antal isglassar och mycket sängläge mår han lite bättre nu men har fortfarande lite feber.

Anonym sa...

Hoppas sonen är bättre och att du själv klarade dej.
Remsorna har jag helt missat.
Kvicksilevertempen var så kul när den gick sönder. Kvicksilvret kilade som silverfisk (hu så äckligt)gör i badrum. Helt omöjligt att få fatt på. Kul att leka med på min tid.Slank ihop till en klump. Ingen pratade om att det var gift
Det var då det.
Vally hälsar

camillos sa...

Tack Vally, sonen mår mycket bättre, själv fick jag bara en liten släng med huvudvärk och snuva men det är borta nu.
Tänk vad farligt att ha kvicksilver i en termometer...