lördag, november 06, 2010

tonårsspråk

I går tog jag bussen in till stan för att möta sonen, hans farmor och plastfarfar. Jag åker väldigt sällan buss men det är lika roligt varje gång. Man får höra så mycket som man hade missat annars. Privata samtal om allt möjligt. Sånt som egentligen är helt ointressant men jag satt och smålog för mig själv på bussen igår.

Dels var det en liten familj bestående av pappa, mamma och son. De satt och pratade om nåt besök på banken och mamman undrade om inte pappan kunde följa med. Pappan kunde inte det men han sa till mamman:


- Du klarar det själv. Du klarar att ställa frågorna själv.


Vaddå idiotförklara henne offentligt. Klart hon klarar det.

Ett annat samtal jag hörde ägde rum några rader bakom mig. Det var en tonårstjej som satt och pratade med en kompis i telefonen. Alltså, tonårstjejer pratar ett annat språk.


-Vet du vad hon sa? Hon typ sa vad jag hade gjort på festen och typ jä--a h--a. Ja sa typ dra åt hel---e jä--a bitch. Ahh, sen typ träffa jag hon och hon typ förlåt älskling jag mena inte det gullet. Men ja ba dra du åt hel---e igen då typ. Alltså ord sårar typ.


Hahaha...


Väl inne i stan åkte vi till sonens farbrors restaurang som ligger ganska centralt där vi åt och drack gott. Jag och sonen fick skjuts hem men först åkte vi till ett nyrenoverat område i stan där sonens farbror har öppnat ännu en restaurang. Trots att de bara har haft öppet i några dagar och inte har annonserat ännu så var det fullsatt. Inredningen är annorlunda, väldigt fräck och rå. Trä, betong och skarpa färger gjorde lokalen ganska häftig måste jag säga.



Titta här vem som alltid är gäst på den nya restaurangen:



Alla butiker på gatan hade öppet på kvällen och vi smet in i alla för att ta del av öppningserbjudanden. Gratis är gott vet du!

Idag ska vi åka med min syster med familj till IKEA. Kanske ska kolla lite på kök då.


Takläggarna håller på för fullt fast det är lördag så det är en hel del oväsen här hemma just nu.


Ha det gott alla!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det kul att lyssna på tonåringarnas samtal, håller med dig det är ett helt annat språk - ett rått språk. Undrar i bland om dom menar att vara så elaka i sitt uttryck?
Kram Marie

Jessica sa...

Hahahaha, jag är själv tonåring och kunde inte sluta skratta när jag läste "tonårspsråket", att folk ens pratar så?

camillos sa...

Haha, hon pratade faktiskt precis sådär! :-)