onsdag, november 10, 2010

Vilken färg?

I går var jag på utbildning med facket hela dagen. På förmiddagen hade vi en föreläsare som pratade om rekrytering och det kanske inte låter så himla intressant men det var det. Särskilt när han pratade om profilanalyser man kan göra för att förstå vilket typ av beteende man själv har. Om man vet det så kan man kanske bättre förstå hur andra är och acceptera det. Det låter kanske lite trist men jag kände direkt att jag skulle vilja ta med mig detta till min arbetsplats, inte för att vi har svårt att förstå varandra men ändå.



Enkelt förklarat så finns det fyra olika beteenden. Den röda verkställaren som snabbt vill nå resultat och som är målinriktad, den gula inspiratören som vill ha många bollar i luften och är impulsiv, den gröna stödjaren som lyssnar på alla andra och är lojal och eftertänksam samt den blåa iakttagaren som är logisk och analytisk och som vill tänka efter både en och två gånger innan beslut tas.



Det fanns en man i lokalen i går som helt klart var gul då han flertalet gånger påpekade att det minsann inte går att jobba med de gröna och blåa för då "händer det ju aldrig något".

Åhh, han verkade ju inte fatta vad det hela handlade om...



Hela eftermiddagen handlade om LAS, lagen om anställningsskydd. Det var inte lika intressant och fängslande. Viktigt men ...



Idag ska jag i alla fall till jobbet! Ha det gött!

Inga kommentarer: