onsdag, juni 29, 2011

Det bor visst en höna i vår brevlåda

Där jag bor står alla brevlådorna på rad, ingen har sin brevlåda utanför huset. I vår brevlåda bor det visst en höna. Idag var i alla fall brevlådan full med ägg. Trasiga ägg. Tack för det!
Ingen annan brevlåda verkar ha en höna som hyresgäst. Bara vår. Hmm...

I vintras fick vi hela brevlådan fylld med snö en gång. Ägg är värre. Men VARFÖR???

Nåt annat skumt; alla blommorna på min systers yttertrappa hade välts omkull idag.
En stund senare märkte vi att mina nyinköpta mårbackapelargoner hade välts ner. Fem stycken som stod i en sån där plastbricka från blomsterhandlaren.
Det har inte blåst idag.

Kan det möjligtvis vara så att våra kära grannar rådjuren har varit framme?? Häromdagen märkte jag att alla knoppar på en annan mårbackapelargon var avbitna. Kanske ett rådjur. Dessutom har jag inte många krusbär kvar på min krusbärsbuske. Mitt fel. Jag skulle ju hägnat in busken. För länge sedan. Det får bli nästa år...

Nä, man kanske skulle skaffa sig ett gevär? Då kan jag stå i sovrumsfönstret och pricka de bruna blomstertjuvarna innan de hinner äta upp knopparna. Jag kanske rent av kan skjuta den där hönan också. Kokt höns, är det gott?

9 kommentarer:

Marie A sa...

Kokt höna med currysås är inte fel ;-)
Ps jag skall försöka mig på att så en utav mina rosa-cream färgade pioner, den som du gärna skulle vilja ha. Läste att man kan sätta fröna som blir. Håll tummarna, det kanske bli något, då skall du få en =)
Kram

Hanna sa...

Jag har borstat våra lurviga hundar och hängt upp i de växter som rådjuren brukar tycka om. Än så länge har det fungerat! (Peppar, peppar...)

britta sa...

tupp i vin är gott fast tuppar läger inte ägg så det gick ju inte
tråkit när folk gör så rådjren är lite svårare att stoppa om man inte stoppar dom vill säga fast det är ju inte jaktsesong än. hoppas att dom där ägg lägande vareleserna låter bli eran och även andras postlåda det finns annat att göra tex att klippa gräset åt andra och tjäna egna pengar.

NEWYORKMAMMAN sa...

Ring Vallys make, han kommer säkert gärna över och skjuter några rådjur;-).
Ägg i brevlådan? Vem och varför???

camillos sa...

Marie: Jaaa! Jag håller alla mina tummar!
Hanna: Jag har inga lurviga hundar. Eller strävhåriga heller för den delen. Jag ska nog åka till blomsterhandlar'n och köpa det där ruskigt illaluktande pulvret som har funkat så bra förut.
Britta: Bra idé. Jag ställer fram gräsklipparen så får vi se vad som händer. Fast betalt får dem INTE!
Newyorkmamman: Det är bra, gamla grannar kan man lita på!

vally sa...

Har du några busungar i närheten?
Hoppas inget blev förstört.
Det är sommarlov och dåligt med förströelse för vissa små liv.

Marie A sa...

Jag körde med blodmjöl och något annat starkt blandat med vatten och doppade oasis bitar i som satt på pinnar. Det skall tydligen inte rådjuren tycka lukta så gott. Gissa om jag blev förvånad när "någon" hade ätit sönder pinnarna. Upptäckte sedan vem som var boven SKATORNA såg det som godis. Hur man än gör så är det någon annan som är framme och sabbar för en.

Hanna sa...

Jag samlar allt hundåhår jag borstar av, finns plenty till hugade spekulanter!

Marie A sa...

Hanna, jag tar gärna lite och provar om det kn ha någon effekt, om nu inte småfåglarna tycker det är perfekt byggmaterial =))