söndag, juni 19, 2011

Gips, mer gips och ännu mer gips! Och lite mojito.

Det är söndag mitt på dagen och jag sitter och dricker dagens andra kopp kaffe och tittar ut genom mitt skitiga köksfönster. Regnet hänger i luften. Ingen tvätt ute idag alltså. Mina böcker har kommit. Ja, jag är ju faktiskt ledig så jag ska nog lägga mig och läsa en stund. Bara vara.

I går var det värre. Vi slet som djur. Sonens farmor och plastfarfar var här i flera timmar och hjälpte oss att röja. Känns som att vi inte gör annat nuförtiden. Röjer och röjer. Herregud hur mycket kan det finnas att röja? Vi koncentrerade oss i alla fall på gips i går. Det ska nämligen sorteras för sig när man åker till återvinningsstationen. Det kan man inte slänga i en blandcontainer. Plastfarfar har samlat på sig tomma målarburkar och innan vi började ställde vi upp dem på marken nedanför balkongen. Snart ska balkongen rivas och byggas upp på nytt så den skulle rensas.


Sen började vi kasta ner gips och lite annat bråte som låg däruppe. Ser du på bilden att det fattas gräs? Där har det legat en hög med gips. Vet du hur smuligt gips blir när det går sönder? Ojojoj! Tänk positivt, vi behöver inte klippa just precis där...

Alla gipsfyllda målarburkar bars sedan bort till släpet som nu är fullt. Vi är säkert välkända på återvinningsstationen nu. Nästa gång kanske de bjuder oss på fika. De är ju ändå så vana att se oss där. Typ varje vecka. Minst.

Pionerna är i alla fall fina. Även om gräsmattan strax bortanför är förstörd av gips. En stjälk hade gått av så den tog jag in och satte i en vas. Det doftar så gott inne nu!

På kvällen kom S och hennes två yngsta barn hit så vi dukade fram lördagsgodis och tittade på film och satt och snackade.

Nu ska jag nog puffa till ett gäng kuddar och plocka fram läsglasögon och min nya bok. Fast jag lär somna så trött som jag är. De senaste fyra nätterna har jag hostat som en tokstolle så jag har inte fått mycket sömn. Det känns.
I fredags hade jag två sömnlösa nätter bakom mig så jag trodde inte jag skulle orka med med kvällen men det gick bra. Vi hade personalfest hemma hos en kollega och det var hur trevligt som helst. God mat, gott vin, roliga lekar och miljön - ett sånt fantastiskt härligt hus!!!
Välkomstdrinken var mojito:

5 kommentarer:

Jo sa...

Mo-skito. ;-)

Men god var den!

mockapocka sa...

Men herregud vad mycket gips! Måste säga att jag är imponerad över er renovering. Det är ju ingen liten renovering precis.
Man kan dessutom tycka att ni kunde får någon slags priviligering på tippen efter alla era besök. Typ förtur i kön eller stamkundsdiplom eller nåt.
Och vilka pioner! Jag ska också plantera pioner. Någon gång. Lyckades ta död på den enda jag någonsin haft så självförtroendet är inte på topp vad gäller pioner. Har du något knep/tips?
Mojiton var mycket godare fredag kväll än lördag kan jag meddela (bjöd J på lite rester dageb efter men det var ingen höjdare...;)).

NEWYORKMAMMAN sa...

Ni gör ju inget annat än röjer! (Precis som du skriver, just det ja). Jag ser fram emot fika i nyrenoverade huset i sommar;-).
Såg dukningen hos Mockapocka på FB--urtjusigt.

Ellabellas vardag sa...

Mmm...ojito... :)

camillos sa...

Mockapocka, jag har två knep som jag använder mig av när det gäller mina pioner.
1. Håll rent i jorden runt plantan.
2. Älska dem!

;))