tisdag, juli 05, 2011

Anspråk

Vad tycker du om reklam? En del reklamfilmer noterar jag knappt, en del gillar jag, en del hatar jag. Som till exempel det där engelskpratande svarta fåret som tjatar om Sony Ericson. Bläää. Eller - bäää! Jag har länge retat mig på en annons från eDarling - en datingsajt för singlar med höga anspråk.

Då är vi där igen. En del människor har högre värde, en del har lägre värde. Det är helt klart budskapet från deras 20 sekunder långa reklamsnutt. Jag blir lika irriterad varje gång. Nu klickade jag mig till deras hemsida där en snygg tjej och en snygg kille finns på bild. Under deras namn står det Anna - inredningsarkitekt och Niklas - entreprenör. Deras titlar alltså. Det kanske kunde stått nåt i stil med Anna - äverntyrlig singeltjej och Niklas - obotlig romantiker. För titlarna skvallrar ju inte om deras eventuella personlighet, om de har nån. Nädu, här är det titlar som är det viktigaste. "Sofistikerade och högutbildade singlar" står det. Här har alltså ingen ful, fet och lågutbildad en chans. Nähä du!

Men man kanske skulle ta och starta en sån sajt? eKärlek - där e betyder enkel. Som en vanlig enkel människa utan höga titlar men med en massa kärlek att ge. Som också har höga anspråk, fast på annat än utbildning och klass. Som istället söker en stabil och känslig medmänniska. För även om man inte har nån hög utbildning kan man väl ha höga anspråk? Anspråk betyder krav och det kan man ha även om man är en enkel liten människa på denna jord.

Eller?

3 kommentarer:

Ellabellas vardag sa...

Tycker jag låter mycket bra! Det är det vi behöver. Pözz på dig.

camillos sa...

Pözz tillbaks! :)

Hanna sa...

Den där har jag också reagerat negativt på. Vad tusan liksom? Och det där med "entreprenör". Ojoj, vad det används flitigt i Sverige just nu. Det betyder inget annat än att du driver eget. Kan vara hur litet och olagligt och outbildat som helst. Men oj, vad folk går igång på det. (Jag är å andra sidan cynisk och luttrad eftersom min ex-man tillhörde den gruppen och lät alla veta det hela tiden...)