onsdag, juli 06, 2011

Garage och grovsnus

Jag sitter vid mitt köksbord och fnissar.
Grannens son som börjar närma sig moppeåldern håller på och mekar i garaget. Det gör han nästan jämt. Förutom när han är ute på vägen och testar nån moppe eller nån cross. Han har en rejäl stereo i det där stora garaget vill jag lova. Jag sitter ofta och diggar. Det är mest rockmusik och det är ju bra.

Idag hör jag hur verktygen används och i högtalarna spelas Eddie Meduza. Det är därför jag fnissar. Så fort jag hör Eddie Meduza får jag en doft av motorolja i min näsa. För många, många år sedan hade jag och en kompis pojkvänner som var "bilburna" om man säger så. När man som tonårstjej har en bilburen pojkvän så händer det att man hänger i ett oljedoftande garage. För det var där de oftast tillbringar sin tid. De svetsade, mekade, lackade och polerade sina fina bilar. I deras högtalare hördes Eddie Meduza och marken utanför var brunprickig av gamla snusprillor. De hade knappt tid att prata med sina flickvänner. Men flickvännerna var ganska nöjda ändå.



På helgerna skulle det cruisas upp och ner för Avenyn för att till slut hamna på "Övre" där det var fest med många andra bilburna ungdomar. Det var en speciell rangordning när det skulle cruisas. För det första såg man alltid till att man hade en nykter chaufför. Han (det var sällan en hon) som ägde bilen satt fram och i baksätet satt det mest tjejer. Han som blev mest "åksjuk" placerades vid en dörr.

Hade man tur så var man flickvän till killen som ägde bilen, då kunde man få sitta bredvid honom när han rattade sin fina bil. Som till exempel den fina guldfärgade Cadillacen...
Typ en sån här alltså...

Tja, det var en rolig tid men det var då det. Jag vet att det finns många i min ålder som fortfarande är ute och cruisar lite då och då men det är inget som lockar mig nu. Men det är lite kul att höra musiken ibland.

Och jag tycker fortfarande att det luktar gott i ett garage.


Inga kommentarer: